آشنایی با انواع روش های ماساژ درمانی

در مطلب امروز سایت کلینیک پزشکی، ورزشی راشا بهترین کولتک اصفهان انواع روش های ماساژ درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

ماساژ سوئدی

نوعی ماساژ تمام بدن است که برای این گروه از افراد مفید خواهد بود:

  • تا به حال ماساژ نشده اند.
  • تنش زیادی دارند.
  • به لمس شدن حساس هستند.
  • ماساژ سوئدی گزینۀ مناسبی برای افرادی است که دچار گره های عضلانی هستند و نیاز دارند که در طول دریافت ماساژ استراحت کنند.

برای شروع ماساژ سوئدی لازم است که فرد بر روی تخت ماساژ بر روی شکم دراز بکشد. برای حفظ حریم خصوصی افراد در حین ماساژ، یک حوله بر روی آنها انداخته می‌شود. ماساژ درمانگر از ترکیب روش های زیر برای ماساژ استفاده می­کند:

  1. مالش دادن
  2. شل کردن عضلات به منظور افزایش گردش خون
  3. حرکات دایره ای عمیق
  4. لرزش و ضربه زدن
  5. تکنیک های حرکت مفصل های غیر فعال
  6. ماساژ سوئدی معمولاً حدود 90 دقیقه زمان می­برد.
خلاصه
  • این ماساژ برای آرامش و کنترل دردهای جزئی مفید است.
  • این روش برای کسانی که تا به حال تجربۀ ماساژ درمانی نداشته­ اند نیز گزینۀ مناسبی است.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی که دچار درد و تنش عضلانی هستند و یا قصد دارند در حین ماساژ استراحت کنند انتخاب مناسبی است. این نوع ماساژ درمانی شبیه به ماساژ سوئدی بوده، با این تفاوت که در ماساژ سنگ داغ، متخصص ماساژ درمانی علاوه بر دستان خود، از سنگ های گرم شده نیز استفاده می­کند. استفاده از سنگ­های داغ تنش ماهیچه ها را کاهش می­دهد، جریان خون را بهبود می بخشد و درد را تسکین می دهد.

استفاده از ماساژ سنگ داغ برای درمان این موارد موثر خواهد بود:

  • کاهش تنش عضلانی
  • بهبود جریان خون
  • کاهش درد
  • تقویت آرامش
  • از بین بردن استرس
  • در طول ماساژ سنگ داغ، متخصص ماساژ درمانی سنگ های گرم و گاهی سرد را در قسمت های مختلف بدن قرار می­دهد.

یک ماساژ درمانگر سنگ ها را نگه می­دارد و یک نفر دیگر با استفاده از تکنیک های ماساژ سوئدی فشار ملایمی، را به قسمت های مختلف بدن وارد می­کند. در طول این ماساژ، نیازی به پوشیدن لباس نیست و فرد تنها با حوله ای پوشانده می­شود. انجام این ماساژ معمولاً 90 دقیقه زمان می­برد.

خلاصه

ماساژ سنگ داغ به نسبت ماساژ سوئدی به دلیل استفاده از گرما، تاثیر بیشتری در از بین بردن فشار و تنش عضلات دارد.
این ماساژ بسیار گرانتر از ماساژ سوئدی است.

ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی برای کسانی که می­خواهند یک ماساژ رومانتیک داشته باشند توصیه می­شود. مواردی که این ماساژ به بهبود آن کمک می­کند:

  • تقویت روحیه
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش علائم افسردگی
  • تسکین فشار عضلات
  • تسکین درد
  • ماساژهای آروماتراپی ترکیبی از استفاده از روغن های اسانسی و فشار نرم و ملایم است.

در این روش معمولاً متخصص ماساژ درمانی نوع روغن اسانسی که استفاده می­کند را انتخاب می­کند با این حال افراد می­توانند در مورد روغن ترجیحی و انتخابی خود با آنها صحبت کنند. روغن های اسانسی با استفاده از روغن های حامل روی پوست رقیق می شوند.

روش دیگر به این شکل است که دستگاه دیفیوزر(دستگاهی که آب جوش و روغن اسانسی رو ترکیب کرده و به صورت بخار در هوا منتشر می­کند.) روغن های اسانسی را در هوا منتشر کرده و این روغن ها از طریق پوست، جذب می­شوند و متخصص ماساژ درمانی، بسته به وضعیت بیمار، کل بدن را ماساژ داده و یا فقط روی پشت، شانه ها و سر فرد تمرکز خواهد کرد و در صورت نیاز فرد باید بدون لباس برای ماساژ آماده شود. ماساژ آروماتراپی نیز در حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می­برد.

خلاصه
  • ماساژهای آروماتراپی ترکیبی از استفاده از روغن های اسانسی و فشار نرم و ملایم است.
  • افرادی که به استنشاق روغن اسانس و یا جذب آنها از طریق پوست حساسیت دارند، نباید از این روش استفاده کنند.

ماساژ درمانی برای بهبود ناراحتی های حاد و مزمن | بهترین کلینیک لاغری اصفهان

ماساژ بافت های عمیق

ماساژ بافت های عمیق به نسبت ماساژ سوئدی از فشار بیشتری استفاده می­کند. این ماساژ، برای افرادی که مشکلات عضلانی مزمن مانند درد، آسیب و عدم تعادل دارند انتخاب مناسبی است. که می­تواند به تسکین ماهیچه های سفت شده، درد مزمن عضلات و کاهش اضطراب کمک کند.

در این روش، متخصص ماساژ از ضربه های آرام و با ایجاد فشار عمیق با انگشتان خود برای تسکین فشار و تنش در عمیق ترین لایه های عضلات و بافت ها استفاده خواهد کرد. در این ماساژ افراد به انتخاب خود می­توانند برهنه باشند و یا تنها لباس زیر بر تن داشته باشند.

ماساژ بافت های عمیق نیز در حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می­برد. در صورتی که ماساژ بافت عمیق، شدیداً عمق بافت ها را درگیر کند، فرد دیگر احساسی از درد و فشار عضلانی نخواهد داشت.

خلاصه

ماساژ بافت های عمیق برای افرادی که مشکلات عضلانی مزمن مانند درد و گرفتگی عضلات، دارند انتخاب مناسبی است.
افرادی که حساسیت زیادی به فشار روی پوست خود دارند، بهتر است از این روش استفاده نکنند.

صفحه اینستاگرام کلینیک پزشکی، ورزشی راشا

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی برای افرادی که به دلیل استفادۀ مداوم از عضلات، مرتباً دچار آسیب های عضلانی می­شوند انتخاب خوبی است. همچنین ماساژ ورزشی برای افرادی که مستعد آسیب دیدگی هستند، کمک زیادی در جلوگیری از آسیب های ورزشی می­کند. این ماساژ انعطاف پذیری و عملکرد عضلات را افزایش داده و در عین حال، در تسکین درد، اضطراب و فشار عضلانی نیز موثر خواهد بود.

در ماساژ ورزشی، متخصص ماساژ با توجه به نیاز افراد، تمام بدن را ماساژ می­دهد و یا ممکن است تنها روی قسمت هایی از بدن که نیاز به توجه بیشتری دارد تمرکز کند. بسته به نیاز افراد، متخصص ماساژ فشارهای عمیق را همراه با ضربه های ملایم و به صورت متناوب اعمال می­کند. در حین ماساژ ورزشی، افراد می­توانند پوشیده یا برهنه باشند. در صورتیکه ترجیح می­دهند لباس بپوشند، توصیه می­شود که حتما لباسی نازک و گشادی بر تن داشته باشند تا متخصص اجازۀ دسترسی آسان به عضلات را داشته باشد. ماساژ ورزشی نیز در حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می­برد.

خلاصه
  • ماساژ ورزشی برای افرادی که به دلیل استفادۀ مداوم از عضلات، مرتباً دچار آسیب های عضلانی می­شوند انتخاب خوبی است.
  • این نوع ماساژ، کمک زیادی به بهبود انعطاف پذیری و عملکرد ورزشی می­کند و خطر آسیب دیدگی های احتمالی را کاهش می­دهد.

ماساژ نقاط ماشه ای یا تریگرپوینت ها

ماساژ نقاط ماشه ­ای ، برای افرادی است که دچار آسیب دیدگی شده اند، درد مزمن دارند و یا دچار مشکل یا وضعیت خاص هستند انتخاب مناسبی است. گاهی مناطقی از بافت های عضلانی شدیدا سفت و دردناک می­شوند که آن مناطق نقاط ماشه ­ای نامیده میشوند و موجب درد در سایر نقاط بدن می­شوند.

این ماساژ با تمرکز بر روی رفع نقاط ماشه ­ای، درد را کاهش دهد. در ماساژ نقاط ماشه­ ای متخصص ماساژ، با ضربه های طولانی و ممتد که مدام فشار بر روی عضلات را شدید و شدید تر می­کند. به آرام شدن بدن و تسکین درد کمک می­کند. در این نوع ماساژ، اگرچه درمانگر، روی قسمت های خاصی از بدن که نیاز به رهاسازی دارند تمرکز خواهد کرد. اما شامل کارهایی روی تمام بدن نیز خواهد بود. برای این ماساژ می­توان کاملاً برهنه یا اینکه پیراهنی گشاد و نازک بر تن داشت. ماساژ نقاط ماشه­ ای نیز در حدود 60 تا 90 دقیقه زمان می­برد.

خلاصه
  • ماساژ نقاط ماشه­ ای به کنترل دردهای مزمن کمک می­کند.
  • توصیه می­شود که برای این ماساژ، از لباسی نازک و گشاد استفاده شود.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

لاغری با دستگاه اولتراسوند LDM-MED

خواص و مزایای آب درمانی

تمرینات ورزشی جهت لاغری شکم و پهلو

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم