بررسی رابطه بین بالارفتن سن و چاق شدن

بسیاری از میانسالان، با افزایش سن، دچار اضافه وزن می‌شوند. توده چربی اطراف شکم و پهلو اغلب به عنوان نشانه‌ای از آغاز میان‌سالی و سالمندی به حساب می‌آید. در این قسمت از سایت کلینیک راشا، بهترین پیکر تراشی اصفهان می‌خواهیم رابطه بین بالارفتن سن و چاق شدن و همچنین دلایل آن را بررسی کنیم. اگر دلایل را به خوبی بدانید، کنترل اوضاع را بهتر و موفق‌تر به دست خواهید گرفت.

کاهش توده عضلانی

ماهیچه‌های ما به طور طبیعی از ۳۰ سالگی به بعد، شروع به کوچک شدن (و حتی تحلیل رفتن) می‌کنند و پس از آن معمولاً حدود ۳ تا ۸ درصد از کل عضلات بدن خود را در هر دهه‌ی زندگی‌مان از دست می‌دهیم. این فرآیند که به نام سارکوپنی شناخته می‌شود، در حدود ۶۰ سالگی سرعت پیدا می‌کند. از دست دادن توده عضلانی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود؛ زیرا ماهیچه از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی است.

با از دست دادن عضله، توانایی بدن برای سوزاندن کالری کاهش می‌یابد و میزان متابولیسم پایه (BMR) هم کمتر می‌شود. BMR کندتر به این معنی است که بدن شما در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزاند و حتی اگر به همان مقدار غذا می‌خورید، خیلی راحت دچار افزایش وزن می‌شوید.

علاوه‌براین، بدون توده عضلانی کافی، بدن شما ممکن است نتواند از گلوکز به طور موثر برای تامین انرژی استفاده کند، که منجر به مقاومت به انسولین و افزایش وزن احتمالی خواهد شد.

پایین آمدن سرعت متابولیسم

در دوران کودکی و نوجوانی، بدن دائماً در حال رشد و تغییر است و به همین علت، متابولیسم (سوخت و ساز) بالایی هم دارد. همچنین در دوران جوانی، به دلیل زندگی پرمشغله و مادر یا پدر شدن، مدام در حال فعالیت و حرکت هستید. اما بعد از ۳۰ سالگی، متابولیسم به طور طبیعی کند می‌شود و در نتیجه کالری کمتری سوزانده خواهد شد.

چاقی با بالارفتن سن طبیعی است و نتیجه‌اش تجمع یک توده چربی در شکم و پهلو است. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش متابولیسم و چربی سوزی، انجام منظم ورزش است.

استرس

استرس نه تنها بر سلامت روانی، بلکه بر سلامت جسمانی ما نیز تأثیر منفی می‌گذارد. تحت فشار بودن یا مضطرب بودن می‌تواند سطح کورتیزول را در بدن بالا ببرد و باعث ایجاد گرسنگی شود که ما را به پرخوری عصبی بکشاند.

از طرف دیگر استرس روی کیفیت و میزان خواب هم تاثیرگذار است و خواب بی‌کیفیت یا کم، هورمون‌ها را نامنظم می‌کند. همه این عوامل به چاقی با بالارفتن سن کمک می‌کنند.

صفحه اینستاگرام مرکز راشا بهترین پیکر تراشی اصفهان

برهم خوردن تعادل هورمون‌ها

در مورد زنان، یائسگی یکی دیگر از محرک‌های افزایش وزن است. این دوره زندگی شامل یک برهم خوردگی تعادل هورمونی است که منجر به تجمع چربی بیشتر در بدن می‌شود. سطح استروژن در زنان در طول یائسگی کاهش می‌یابد (معمولاً بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی).

از آنجایی که استروژن به تنظیم وزن و متابولیسم کمک می‌کند، کاهش این هورمون ممکن است باعث افزایش وزن شود، به خصوص در ناحیه میانی و شکم. البته مردان نیز ممکن است از چاقی با بالارفتن سن و عدم تعادل هورمونی رنج ببرند. این امر با کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه افزایش وزن شکمی همراه است.

سبک زندگی کم تحرک

با افزایش سن، سبک زندگی ما کم تحرک‌تر می‌شود. سبک زندگی کم تحرک بسیار ناسالم است و نه تنها منجر به چاقی با بالارفتن سن می‌شود، بلکه بسیاری مشکلات دیگر هم ایجاد می‌کند. فعالیت بدنی و تحرک کافی، عامل مهمی برای ایجاد تعادل بین کالری دریافتی و کالری مصرفی است و وقتی به اندازه کافی حرکت نکنیم، کالری کمتری می‌سوزانیم و انرژی اضافی به صورت چربی ذخیره می‌شود.

علاوه بر این، یک سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند منجر به کاهش توده عضلانی شود که این امر به خودی خود سوخت و ساز بدن را باز هم پایین می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم با یک برنامه اصولی و متناسب با شرایط‌تان ورزش کنید.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

بررسی تیپ بدنی اکتومورف

خصوصیات تیپ بدنی مزومورف

خصوصیات لاغری با دستگاه کول تک

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم