بررسی روش های درمان بیماری گریوز

بیماری گریوز یک بیماری مادام‌العمر و مزمن است. این به این معنی است که درمان دارویی قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، درمان‌های موجود می‌توانند سطح هورمون تیروئید را کنترل کنند. برداشتن تیروئید به روش جراحی و نیز درمان با ید رادیواکتیو می‌توانند درمان قطعی به شمار آیند. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان  روش های درمان بیماری گریوز را مورد بررسی قرار می دهیم.

بلوک‌کننده‌های گیرنده بتا یا بتا بلوکرها

بتا بلوکرها مانند پروپرانولول و متوپرولول اغلب اولین خط درمان بیماری گریوز هستند. این داروها ضربان قلب را تنظیم می‌کنند و تا زمانی که سایر درمان‌های پرکاری تیروئید موثر واقع شوند، از قلب محافظت می‌کنند. این داروها تولید هورمون تیروئید را متوقف نمی‌کنند.

داروهای ضد تیروئید

داروهای ضد تیروئید، مانند متی مازول و پروپیل تیوراسیل، تولید هورمون تیروئید را در تیروئید مسدود می‌کنند. در درصد کمی از افراد، این داروها باعث بثورات پوستی و کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شوند که ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد. به ندرت بیماری کبد ایجاد می‌شود.

درمان با ید رادیواکتیو

این درمان شامل مصرف یک دوز ید رادیواکتیو به صورت قرص یا مایع است. در طی دو تا سه ماه، تشعشع به آرامی سلول‌های غده تیروئید را از بین می برد. (بقیه بدن شما در معرض تشعشع نیست.) با کوچک شدن غده تیروئید، سطح هورمون ها به حالت عادی باز می گردد. افرادی که باردار یا شیرده هستند نباید این درمان را دریافت کنند. اگر این درمان را داشته باشید، احتمالاً در نهایت به کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) مبتلا خواهید شد که نیاز به دارو دارد. اما درمان کم‌کاری تیروئید راحت‌تر از پرکاری تیروئید است و باعث مشکلات سلامتی درازمدت کمتری می‌شود.

جراحی

تیروئیدکتومی شامل برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید با جراحی است. پس از جراحی، برخی افراد هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می‌کنند (کم کاری تیروئید). اگر دچار این عارضه شدید، ممکن است نیاز به مصرف داروهای هورمون جایگزین تیروئید، مانند لووتیروکسین تا آخر عمر داشته باشید.

داروهای ضد تیروئید، درمان با ید رادیواکتیو و جراحی همگی مزایا و خطراتی دارند و در جامعه پزشکی اتفاق نظر وجود ندارد که کدام درمان بهترین گزینه است. مهم است که در مورد هر سه گزینه به طور مفصل با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین انتخاب درمانی برای شما انجام شود.

علل و علائم بیماری گریوز و پرکاری تیروئید | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | کلینیک راشا

پیشگیری و پیش آگهی از بیماری گریوز

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری گریوز می‌شود. در حال حاضر، هیچ راه شناخته شده‌ای برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد.

اگر بیماری گریوز به درستی درمان شود، پیش‌آگهی آن به طور کلی خوب است. درمان بیماری گریوز باید مادام‌العمر باشد تا بیماری کنترل شود. افرادی که درمان قطعی بیماری گریوز (ید رادیواکتیو یا تیروئیدکتومی) را دریافت می‌کنند، در نهایت دچار کم‌کاری تیروئید (تیروئید کم‌کار) می‌شوند و به درمان مادام‌العمر نیاز دارند. افرادی که برای درمان بیماری گریوز از داروهای ضد‌تیروئید استفاده می‌کنند، باید از نظر عوارض دارویی به طور مرتب بررسی شوند.

راه های تشخیص بیماری گریوز

پزشک شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما از جمله سابقه خانوادگی بیماری تیروئید می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. همچنین ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تایید تشخیص بیماری گریوز درخواست کند:

آزمایش خون عملکرد تیروئید:

این آزمایش‌های خون سطح هورمون تیروئید در خون و مقدار هورمون محرک تیروئید (TSI) را بررسی می‌کند. سطح TSH پایین نشان می‌دهد که غده تیروئید هورمون زیادی تولید می‌کند. تولید بیش از حد باعث می‌شود غده هیپوفیز TSH کمتری بسازد.

آزمایش خون آنتی‌بادی تیروئید:

این آزمایشات به شناسایی انواع مختلف شرایط خودایمنی تیروئید کمک می‌کند. دو نوع آنتی‌بادی مرتبط با بیماری گریوز عبارتند از TSI (آنتی بادی های تحریک کننده تیروئید) و TBII (ایمونوگلوبولین‌های مهار کننده اتصال تیروتروپین).

صفحه اینستاگرام کلینیک راشا – بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

جذب و اسکن تیروئید:

در این آزمایش فرد مقدار کمی ید رادیواکتیو را به صورت خوراکی مصرف می‌کند. این آزمایش با این هدف انجام می‌شود که پزشک ببیند تیروئید چه مقدار از ید رادیواکتیو را جذب می‌کند. سطوح بالای جذب ید می‌تواند نشانه ای از بیماری گریوز باشد.

اندازه گیری جریان خون داپلر (سونوگرافی داپلر):

این آزمایش از امواج صوتی برای تشخیص افزایش جریان خون در تیروئید به دنبال بیماری گریوز استفاده می‌کند. اگر جذب ید رادیواکتیو گزینه خوبی برای فرد نباشد، مانند زنان دوران بارداری یا شیردهی، ممکن است پزشک این آزمایش را تجویز کند.

کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
مرکز راشا، بهترین کلینیک لاغری اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
کلینیک راشا بهترین کولتک اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

نکاتی در مورد درمان بیماری هاشیموتو

اهمیت سلامت غدد لنفاوی

بهترین روش های درمان لک صورت

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم