بررسی روش های ماساژ درمانی سیاتیک

در ادامه این مطلب از سایت کلینیک راشا، بهترین کولتک اصفهان روش های ماساژ درمانی سیاتیک را مورد بررسی قرار می دهیم.

نخستین مرحله اول ماساژ درمانی سیاتیک

در ابتدا توصیه می کنیم که روی صندلی بنشینید و سپس تمامی انگشت های پا و کف آن را به خوبی ماساژ دهید. پس از آن یکی از دست های خود را زیر پا و دیگری را روی آن قرار داده و به آرامی از انگشت های پا به سمت قوزک آن را ماساژ دهید. این حرکات را به سمت انگشت های پا برای چند مرتبه تکرار کنید.

دومین مرحله ماساژ درمانی سیاتیک

در این مرحله لازم است در ابتدا پای خود را با یکی از دست هایتان بگیرید، سپس با دست دیگر انگشت های پا را فشار دهید و در عین حال انگشت های پا را از یکدیگر جدا نمایید. پس از آن با استفاده از انگشت شست در قسمت بالایی کف پای خود خطی افقی را فرض کنید. حال این خط را محکم فشار دهید به طوری که به مرکز پایتان فشاری وارد شود. علاوه بر این به صورت چرخشی قوس و برآمدگی پا را فشار دهید. توصیه می کنیم که برای رسیدن به نتیجه گیری مطلوب مراحل فوق را به طور چندباره تکرار نمایید.

ماساژ رگ سیاتیک پا

درد سیاتیک در پای چپ از دیگر مشکلاتی است که افراد جامعه را رنج می دهد. این درد معمولاً به صورت بی حسی یا سوزن سوزن شدن بروز پیدا می کند. به طور معمول درد و سوزش را از این ناحیه به پایین است. شایع ترین علت بروز این مشکل اعمال فشار زیاد به عصب سیاتیک پا است که به دلیل عوامل مختلفی از قبیل موارد زیر بروز پیدا می کند:

  • تومورهای ستون فقرات
  • شکستگی یا آسیب به لگن
  • برآمدگی دیسک
  • فتق دیسک
  • آسیب های ورزشی

در هر حال تشخیص علت این مشکل توسط پزشک با توجه به سابقه و معاینه فیزیکی صورت می پذیرد. سی تی اسکن، اشعه ایکس و ام آر آی از جمله روش های تشخیص این مشکل به شمار می آیند. خوشبختانه درد سیاتیک مشکل خاصی را به دنبال ندارد و به کمک درمان های خانگی قابل حل است. برخی از تکنیک های ماساژ که در خانه قابل اجرا هستند و به رفع این مشکل کمک می کنند به شرح زیر هستند:

ماساژ درمانی سیاتیک به کمک انگشت های شست و کف دست

این ماساژ را ابتدا با قرار دادن کف دست ها در پایین کمر شروع نمایید. پس از آن ناحیه لگن را در جهت باسن ماساژ دهید. برای این کار نیاز است انگشت های خود را دور پهلوهایتان بپیچید که عضلات نزدیک به ستون فقرات را به خوبی ماساژ دهید.

در قدم بعدی لازم است به کمک انگشت های شست خود فشاری محکم و ثابت را به ستون فقرات در قسمت لبه های بیرونی عضلات وارد نمایید. دقت کنید که انگشت های شست خود را در فاصله 10 سانتی متری هم قرار دهید. این تکنیک را تکرار نمایید و فشار را بدون ناراحتی به ستون فقرات وارد نمایید.

انواع درمان برای درد سیاتیک | بهترین کولتک اصفهان | کلینیک راشا

ماساژ با فشار بند انگشت ها

فشار انگشتی یکی از روش هایی است که برای کاهش درد سیاتیک توصیه می شود. برای انجام ماساژ درمانی سیاتیک به روش فشار بند انگشتی لازم است در ابتد به پشت دراز بکشید. سپس پاهای خود را روی زمین قرار داده و زانوها را در حالت خم نگه دارید. حال دست های خود را مشت کنید و در دو سمت چپ و راست قسمت پایین کمر قرار دهید.

دقت نمایید که مشت هایتان باید به گونه ای باشند که کف دست ها رو به پایین قرار گیرند و برند انگشت ها به پشت شما باشند. مشت هایتان را بین ستون فقرات و عضلات کمر قرار دهید و سپس ماساژ کمر را شروع نمایید.

ماساژ با توپ تنیس

بسیاری از ماسورها برای اعمال فشاری مناسب از توپ تنیس استفاده می کنند. برای این کار در ابتدا دو توپ تنیس را به کمک چسب نواری محکم به یکدیگر متصل نمایید. سپس روی زمین دراز بکشید و توپ ها را محکم بالای ران، باسن یا زیر پشت خود بگذارید و به آرامی آن را به اطراف حرکت دهید. این کار به شما کمک می کند که از دردهای عضلانی رهایی پیدا نمایید.

توصیه می کنیم که در صورت یافتن نقطه ای حساس تمرکز بیشتری روی آن اعمال نمایید و به آرامی به آن فشار وارد کنید. همچنین برای شل شدن عضلات کمر می توانید توپی را بین صندلی و کمر خود قرار دهید و به این شکل به عضلات کمر خود فشار وارد نمایید.

ماساژ درمانی سیاتیک با نقاط فشاری

برای تسکین درد سیاتیک همیشه به ماساژهای سنگین و خاصی نیاز نیست. شما می توانید با فشار چندین نقطه به راحتی سیاتیک خود را تسکین دهید. این نقاط به راحتی درد سیاتیک را درمان می کنند و کاهش می دهند. این نقاط به شرح زیر هستند:

PR1: این نقطه در قسمت بیرونی ساق پا در زیر زانو قرار دارد که با اعمال فشار می توانید درد در ناحیه لگن، پاها و کمر را تسکین دهید.
PR90: این نقطه فشار در قسمت پایین کمر با فاصله 5 اینچی از ستون فقرات قرار دارد. با اعمال فشار به این ناحیه می توانید درد سیاتیک و کمر را کاهش دهید.

آموزش گرفتن رگ سیاتیک

ماساژهای بسیاری برای گرفتن رگ سیاتیک و به منظور ماساژ درمانی سیاتیک معرفی شده اند که در این قسمت به معرفی بهترین آن ها خواهیم پرداخت.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق با کمک ضربه ها و اعمال فشار آهسته عضلات و بافت ها را مورد هدف قرار می دهد. این سبک از ماساژ برای رفع درد سیاتیک نیز به کار برده می شود. ماساژ بافت عمیق عضلات منقبض شده ای که در اطراف عصب سیاتیک قرار دارند را به خوبی شل می کند. به این طریق درد در این ناحیه کاهش پیدا خواهد کرد.

ماساژ سوئدی

این ماساژ نیز مانند ماساژ بافت عمیق برای شل کردن عضلات و بافت ها به کار برده می شود. با این وجود ماساژ سوئدی تکنیکی ملایم تر به شمار می آید که به فشار کمتری نیاز دارد. در واقع ماساژ سوئدی بر پایه کاهش تنش ها است که گزینه ای ایده آل برای کسانی به شمار می آید که از درد سیاتیک رنج می برند.

صفحه اینستاگرام کلینیک راشا – بهترین کولتک اصفهان

درمان نقطه ماشه ای

نقطه ماشه ای سبکی دیگر از ماساژ درمانی سیاتیک به شمار می آید که هدف آن کاهش درد با لمس آزاد و فشار است. درمانگر برای کشف محل دقیق درد تلاش می کند که به این طریق مشکلات اسکلتی عضلاتی را برطرف می سازد. همچنین به رهاسازی تنش برای کاهش درد کمک خواهد کرد. این روش بسیار موثری است؛ چرا که عصب فشرده شده را هدف قرار می دهد و به برطرف شدن تنش و فشار در این ناحیه کمک می کند.

انتشار میوفاشیال

رهاسازی میوفاشیال تکنیکی دیگر برای ماساژ درمانی سیاتیک به شمار می آید که روی بافت های میوفاشیال تمرکز دارد. این روش به رهاسازی تنش ها و به دنبال آن تسکین درد کمک می کند. با توجه به نقطه ماشه روی عصب سیایتک روش انتشار میوفاشیال می تواند گزینه مناسبی باشد.

ماساژ سنگ داغ

این سبک از ماساژ عضلات را گرم می کند و به این طریق درد سیاتیک را کاهش می دهد. ماساژ درمانی سیاتیک به کمک سنگ داغ را تنها در مراکز معتبر انجام دهید که به نتیجه ای عالی دست پیدا کنید.

کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
مرکز راشا، بهترین کلینیک لاغری اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
کلینیک راشا بهترین کولتک اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

آشنایی با میوه های چاق کننده

علل مصرف مکمل های افزایش وزن

بهترین مکمل‌های افزایش وزن

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم