بررسی علل و علائم بیماری گال

بیماری گال یا scabies در واقع یک بیماری انگلی بوده و به دنبال هجوم نوع خاصی از کنه (Sarcoptes Scabiei) به پوست انسان رخ می‌دهد. کنه میکروسکوپی گال در لایه بالایی پوست زندگی کرده و در آنجا تخم‌ریزی می‌کند. شایع‌ترین علائم این بیماری خارش شدید و بثورات پوستی جوش مانند است. کنه گال معمولاً از طریق تماس مستقیم، طولانی‌مدت و پوست به پوست با فردی که این بیماری را دارد پخش می‌شود. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان علل و علائم بیماری گال را مورد بررسی قرار می دهیم.

گال پوستی در سراسر جهان یافت شده و افراد از هر نژاد و طبقات اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در شرایط شلوغ که تماس نزدیک بدن و پوست مکرر است به سرعت گسترش می‌یابد. موسساتی مانند خانه‌های سالمندان، مراکز مراقبت گسترده و زندان‌ها اغلب محل شیوع آن هستند.

گال پوسته‌دار (نروژی)

گال پوسته‌دار شکل شدیدی از این بیماری است که می‌تواند در برخی از افراد دچار نقص ایمنی و نیز افراد مسن و ناتوان رخ دهد. افراد مبتلا به این شکل از بیماری، دارای پوسته ضخیم پوستی هستند که حاوی تعداد زیادی کنه گال و تخم است. افراد مبتلا به گال پوسته‌دار برای افراد دیگر بسیار مسری بوده و می‌توانند آلودگی را به راحتی، هم از طریق تماس مستقیم پوست به پوست و هم از طریق آلودگی اقلامی مانند لباس، ملافه و مبلمان خود پخش کنند. بیماران مبتلا به گال پوسته دار ممکن است علائم و نشانه‌های معمول گال مانند بثورات یا خارش مشخص را نشان ندهند. این افراد به صورت سریع و تهاجمی تحت درمان بیماری گال قرار گرفته تا از شیوع آن جلوگیری شود. درمان سریع گال در این افراد بسیار مهم است.

lnj شروع علائم گال بعد از آلودگی

اگر فردی قبلاً هرگز گال نداشته است، ممکن است تظاهر علائم ۴ تا ۶ هفته پس از آلودگی با کنه، طول بکشد. لازم به یادآوری است که فرد مبتلا می‌تواند در این مدت گال را پخش کند، حتی اگر هنوز علائمی نداشته باشد. در فردی که قبلا گال داشته است، علائم معمولاً خیلی زودتر (۱ تا ۴ روز) پس از مواجهه ظاهر می‌شود.

علائم و نشانه‌های ابتلا به گال

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های گال خارش شدید، به‌ویژه در شب، و بثورات خارش‌دار جوش مانند است. خارش و بثورات ممکن است بیشتر بدن را تحت تاثیر قرار دهد یا محدود به نقاط خاصی مانند مچ دست، آرنج، زیر بغل، شیار بین انگشتان، نوک پستان، آلت تناسلی، کمر، خط کمربند و باسن باشد. بثورات همچنین می‌تواند شامل تاول‌های ریز و فلس باشد. خاراندن بثورات می‌تواند باعث زخم‌های پوستی شود. گاهی اوقات این زخم‌ها توسط باکتری عفونی می‌شوند.

گاها خطوط ریز روی پوست دیده می‌شود. این‌ها در اثر تونل زدن کنه گال ماده درست در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند. این ضایعات به صورت خطوط ریز برجسته و خاکستری مایل به سفید یا به رنگ پوست، در سطح پوست ظاهر می‌شوند. از آنجایی که تعداد کنه‌ها اغلب کم است (۱۰ تا ۱۵ کنه برای هر نفر)، پیدا کردن این حفره‌ها ممکن است دشوار باشد. آن‌ها اغلب در تار بین انگشتان، در چین‌های پوستی مچ دست، آرنج یا زانو و روی آلت تناسلی و سینه دیده می‌شوند. نواحی سر، صورت، گردن، کف دست و کف پا اغلب در نوزادان و کودکان بسیار خردسال درگیر بوده، اما در بزرگسالان و کودکان بزرگتر درگیر نمی‌شود. افراد مبتلا به گال پوسته دار ممکن است علائم و نشانه‌های معمول گال مانند بثورات یا خارش مشخص را نشان ندهند.

بهترین کولتک اصفهان | بهترین کلینیک لاغری اصفهان | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | سابسیژن پوست

چگونگی ابتلا به گال

گال معمولاً از طریق تماس مستقیم، طولانی‌مدت و پوست به پوست با فردی که گال دارد منتقل می‌شود. تماس عموماً باید طولانی شود. یک دست دادن یا در آغوش گرفتن سریع معمولا باعث گسترش گال نمی‌شود. این بیماری به راحتی به شرکای جنسی و اعضای خانواده منتقل می‌شود. گاهی به‌طور غیرمستقیم از طریق اشتراک‌گذاری وسایلی مانند لباس، حوله یا ملافه‌ای که توسط فرد آلوده استفاده شده، منتشر می‌شود. با این حال، هنگامی که فرد آلوده گال پوسته‌دار شده داشته باشد، چنین انتشار غیرمستقیمی می‌تواند بسیار راحت‌تر رخ دهد، چرا که عفونت انگلی در این حالت بسیار شدیدتر است.

صفحه اینستاگرام کلینیک راشا – بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

نحوه تشخیص بیماری گال

تشخیص این بیماری معمولاً بر اساس ظاهر و توزیع معمول بثورات و وجود خطوط انجام می‌شود. در صورت امکان، تشخیص گال باید با شناسایی کنه، تخم کنه یا ماده مدفوع کنه تایید شود. این کار را می‌توان با برداشتن دقیق یک کنه از انتهای لانه آن با استفاده از نوک سوزن یا با خراش دادن پوست برای بررسی زیر میکروسکوپ از نظر وجود کنه، تخم یا مواد مدفوع کنه انجام داد. مهم است که به یاد داشته باشید که حتی اگر کنه‌ها، تخم یا مواد مدفوع پیدا نشوند، ممکن است فرد همچنان آلوده شود. معمولاً کمتر از ۱۰ تا ۱۵ کنه در کل بدن یک فرد آلوده وجود دارد. با این حال، افراد مبتلا به گال پوسته‌دار می‌توانند با هزاران کنه آلوده شوند و باید آن‌ها را بسیار مسری در نظر گرفت.

طول عمر کنه عامل بیماری

در یک فرد، کنه گال می‌تواند تا ۱ تا ۲ ماه زنده بماند. خارج از بدن انسان، کنه‌ها معمولاً بیش از۴۸ تا ۷۲ ساعت زنده نمی‌مانند. این انگل‌ها اگر به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرند می‌میرند. ایا بیماری گال خطرناک است؟ این بیماری در صورت عدم درمان ممکن است منجر به خارش شدید شبانه و ایجاد زخم روی پوست شود. زخم‌های ناشی از خارش ممکن است عفونی شوند. درمان برای رفع علائم و بهبود خواب شبانه ضروری است.

کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
مرکز راشا، بهترین کلینیک لاغری اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
کلینیک راشا بهترین کولتک اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

آشنایی با غدد داخلی بدن

تغییر سبک زندگی با افزایش متابولیسم بدن

نکاتی برای مصرف رتینول

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم