بررسی مزایای رژیم مدیترانه ای برای سلامتی

بسیاری از فواید رژیم مدیترانه ای برای سلامتی عمدتاً به خوردن غذاهای گیاهی که سرشار از چربی های غیراشباع سالم، ویتامین های غنی از آنتی اکسیدان و پلی فنول ها هستند نسبت داده می شود. این مواد ترکیباتی هستند که هم خواص آنتی اکسیدانی و هم ضد التهابی دارند. در این مقاله سایت کلینیک راشا بهترین کولتک اصفهان، به مزایای رژیم مدیترانه ای برای سلامتی و تأثیر مصرف آنها را بر سلامتی بررسی می‌کنیم.

از آنجایی که این الگوی غذایی بر کیفیت غذاهای سالم که عمدتاً گیاهی هستند تمرکز دارد، مواد مغذی ضروری از جمله فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها را تأمین می‌کند.

سلامت قلب

غذاهای گیاهی مملو از چربی های غیراشباع سالم، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که ثابت شده است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته را کاهش می دهد. این به احتمال زیاد به این دلیل است که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند التهاب رگ های خونی را که به قلب منتهی می شود و از آن خارج می شود، کاهش دهد.

سلامت مغز

محققان به تازگی شروع به مطالعه نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در عملکرد شناختی و زوال عقل کرده اند. تاکنون، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم غذایی ممکن است به ارتقا و افزایش عملکرد سالم مغز کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک که در سال 2018 در Neurology منتشر شد، گزارش داد که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی غربی پیروی می کنند، می تواند شروع آلزایمر را تا 3.5 سال به تاخیر بیاندازد.

رژیم غذایی مدیترانه ای | بهترین کلینیک لاغری اصفهان

محققان تصاویر مغز 70 بزرگسال سالم را بررسی کردند، 34 نفر که به طور منظم رژیم مدیترانه ای داشتند و 36 نفر که به مدت دو سال رژیم غذایی غربی داشتند. مغز افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می کردند حاوی پروتئین بیشتری به نام بتا آمیلوئید بود. که به مقدار زیادی در بین مبتلایان به آلزایمر یافت می شود. اگرچه هیچ یک از افراد حاضر در این مطالعه آلزایمر نداشتند، اما محققان گفتند که وجود بتا آمیلوئید بیشتر نشان می دهد که این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری در اوایل زندگی هستند.

دیابت

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، مطالعات اولیه متعدد نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند.

صفحه اینستاگرام مرکز راشا بهترین کولتک اصفهان

کاهش وزن

بسته به رژیم فعلی شما، رژیم مدیترانه ای می تواند گزینه رژیم لاغری شکم را ارائه دهد که ممکن است منجر به کاهش وزن شود. به عنوان مثال، یک مطالعه 272 بزرگسال را که چاق متوسطی داشتند به مدت دو سال مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند:

  • گروه 1 یک رژیم غذایی با کالری محدود و کم چرب مصرف کردند. که در آن زنان به مصرف 1500 کالری در روز و مردان 1800 کالری در روز آموزش داده شدند. پس از دو سال، این گروه به طور متوسط ​​7.2 پوند وزن کم کردند.
  • گروه 2 یک رژیم غذایی مدیترانه ای با کالری محدود با همان مقادیر کالری رژیم کم چرب مصرف کردند. پس از دو سال، این گروه به طور متوسط ​​10 پوند از دست دادند.
  • گروه 3 رژیم غذایی کم کربوهیدرات مصرف کردند که کالری را محدود نمی کرد. اما در عوض شرکت کنندگان را با 20 گرم کربوهیدرات در روز شروع کردند و به تدریج آن را به حداکثر 120 گرم در روز افزایش دادند. پس از دو سال، این گروه به طور متوسط ​​12 پوند از دست دادند.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا

تامین انرژی بدن با مصرف کالری کمتر

بهترین منابع پروتئینی جهت تغذیه سالم

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم