بررسی مزایا و فواید حرکات یوگا

انجام تمرینات منظم یوگا یکی از شیوه های مناسب برای حل مشکلات جسمی و روحی است. اما نمی توان این ورزش را واقعا به عنوان یک شیوه درمانی تلقی کرد. به طور حتم اثرات تمرینی یوگا کاملا جنبه درمانی ندارند اما با انجام تمرینات این ورزش فرد می تواند تمرکز و کنترل مناسبی بر روی بدن، و آگاهی بیشتری در خصوص محدویت ها و پتانسیل بدنی خود کسب کند. در مطلب امروز سایت کلینیک پزشکی، ورزشی راشا بهترین کولتک اصفهان مزایا و فواید حرکات یوگا را مورد بررسی قرار می دهیم.

تحقیقات نشان داده که یوگا می تواند تاثیرات شگرفی بر روی ذهن و روح انسان داشته باشد. از این روی انجام تمرینات یوگا می تواند آرامش، تعادل، و فرم بدنی مناسبی را برای ورزشکار پدید آورد اما همواره این سوال مطرح است که از نقطه نظر علمی، انجام منظم تمرینات یوگا چه تاثیراتی بر روی سلامت خواهد داشت؟ ما این پرسش را به تفکیک در چند بخش توضیح خواهیم داد.

تاثیر یوگا بر استخوانها، عضلات و مفاصل

در هنگام انجام حرکات (asana) تمرینی، عضلات تحریک و شروع به فعالیت می کنند. پیامد آن انقباض و انبساط در عضلات، و نتیجه آن انعطاف پذیری و تقویت عضلات خواهد بود. تمرینات مستمر یوگا همانند بسیاری از فعالیت های جسمانی ورزشی دیگر روند پوکی استخوان که معمولا در دروران کهنسالی بروز می کند را به تاخیر خواهد انداخت.

حرکات یوگا برای سلامت دستگاه تنفسی و افزایش آرامش روحی

به دلیل وجود تکنیک های خاص و بی نظیر تنفس در یوگا، گنجایش ظرفیت دستگاه تنفسی افزایش می بابد. در نتیجه اثرات زیان بار هورمون آدرنالین که موجب بروز استرس در فرد می شود. کاملا خنثی می شود که این عمل سبب می شود که در شخص احساس آرامش پدید آید. همچنین با بهبود وضعیت تنفسی به تبعه آن مقدار ضربان قلب کاهش و عملکرد سیستم قلبی نیز بهبود خواهد یافت. از نکته نظر فلسفی یوگا دشمن استرس و افسردگی است. این خصوصیت خود یک عامل بازدارنده و کاهش دهنده به هورمون هایی است که غدد آدرنالین در بدن تولید می کنند. همچنین یوگا با کاهش مقدار هورمون های عصبی مانند دوپامین (Dopamine) و اپینفرین (Epinephrine) حاصل از انجام تمرینات احساس آرامش و راحتی را در افراد پدید می آورد.

مزایا و فواید حرکات یوگا | بهترین کولتک اصفهان

مزیت های یوگا برای سیستم قلبی – عروقی

تحقیقات بیو شیمیایی (Biochemmical) پیرامون ورزش یوگا نشان داده که اثرات این ورزش می تواند به مشابه یک آنتی اکسیدان (Antioxidants) عمل کند. به بیانی ساده تر موجب کاهش کلسترول (Cholesterol) و تری گلیسرید (Tri Glycerride) خون و تقویت سیستم ایمنی بدن شود. اثرات یوگا برعروق سبب می شود تا فشار خون به طور چشمگیری کاهش یابد و با بازگرداندن گردش خون از اندام های پایئنی بدن، روند گردش خون را آسان تر صورت گیرد.  ضربان قلب منظم و آرام تر انجام شود که این عمل برای افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند و افرادی که از بیماری های قلبی – عروقی رنج می برند و یا افرادی که قبلا دچار سکته های قلبی شده اند اثرات درمانی داشته باشد.

صفحه اینستاگرام کلینیک پزشکی، ورزشی راشا بهترین کولتک اصفهان

تاثیرات یوگا بر قدرت و انعطاف پذیری بدنی

برخی از حرکات تمرینی یوگا بر کشش بر روی عضلات متمرکز هستند. که این حرکات تمرینی سبب می شوند که اسید لاکتیک (Lactic Acid) های تولید شده بر روی ماهیچه ها آزاد شوند. این عمل احساس خستگی، درد، فشار و خشکی در عضلات را در پی خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که یوگا تنها موجب تقویت عضلات نخواهد شد بلکه سبب می شود تا همه بافت های نرم بدن از جمله تاندون ها، رباط ها و بافت های اطراف عضلات نیز تقویت شوند و انطاف پذیری بدن بهبود یابد. همچنین تمرینات این ورزش موجب می شوند که مفاصل اندام های بدن حرکت بیشتری داشته باشند که این عمل سبب می شود لغزندگی مفاصل و حرکات بدن بهبود یابد.

بسیاری از تمرینات یوگا حرکاتی قدرتی هستند که به بهبود قدرت بیشتر عضلات کمک می کند. حرکات ایستایی یوگا موجب تقویت عضلات شکمی و ران ها و پشت ران ها خواهند شد. تحقیقات نشان داده تنها پس از هشت هفته از شروع تمرینات یوگا فرد شاهد بهبود ۳۵ درصدی انعطاف پذیری در قسمت های مختلف بدن مانند میانه بدن (کمر و ستون فقرات)، پاها و شانه ها خواهد بود. با بهبود قدرت و انعطاف پذیری بدن فرم و استایل بدنی نیز به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت.


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

تمرینات ورزشی جهت لاغری شکم و پهلو

انواع روش های ماساژ درمانی

بررسی عوامل ایجاد دردهای مفصلی

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم