بررسی نکات درمانی برای بیماری گال

حتی تمیزترین افراد هم دچار گال می‌شوند. شستن در آب و صابون یا شنا در دریا مانع از ابتلا نشده یا آن را درمان نمی‌کند. درمان گال با نمک ممکن نیست. محصولاتی که برای درمان گال مورد استفاده قرار می‌گیرند، کنه‌های عامل بیماری را از بین می‌برند. برخی نیز تخم آن را نابود می‌کنند. داروهای درمان این بیماری فقط با تجویز پزشک در دسترس است. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک راشا، بهترین کولتک اصفهان نکات درمانی برای بیماری گال را مورد بررسی قرار می دهیم.

تجویز داروهای مختلف

پزشک ممکن است از اشکال دارویی مختلف برای درمان این بیماری استفاده کند، از جمله پماد برای انگل گال. همواره دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک و داروساز و همچنین دستورالعمل‌های موجود در جعبه یا چاپ شده روی برچسب را به دقت دنبال کنید. درمان قطعی گال منوط بر مصرف دقیق و اصولی دارو است. هنگام درمان بزرگسالان و کودکان بزرگتر، کرم یا لوسیون باید در تمام نواحی بدن از گردن تا پاها و انگشتان پا استفاده شود. دارو قبل از شستن باید برای مدت زمان توصیه شده روی بدن بماند. پس از درمان باید لباس تمیز پوشید.

درمان اعضای خانواده

علاوه بر فرد مبتلا، درمان برای اعضای خانواده نیز توصیه می‌شود، به ویژه کسانی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته‌اند. همه افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود. اگر خارش بیش از ۲ تا ۴ هفته پس از درمان ادامه یابد یا اگر خطوط یا بثورات جدید ظاهر شوند، ممکن است نیاز به درمان مجدد باشد.

هر کسی که مبتلا به این بیماری باشد، شرکای جنسی او و سایر افراد با سابقه تماس‌های پوست به پوست طولانی مدت با فرد آلوده، باید تحت درمان قرار گیرند. درمان برای اعضای یک خانواده با فرد مبتلا به گال توصیه می‌شود، به ویژه افرادی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته‌اند. همه افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.

در صورت عدم وجود نشانه های خوب شدن گال، یعنی تداوم خارش طی ۲ تا ۴ هفته پس از درمان یا ظاهر شدن خطوط یا بثورات جدید ممکن است نیاز به درمان مجدد باشد.

علل و علائم بیماری گال | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | کلینیک راشا

باقی ماندن علائم بعد از درمان گال

بثورات و خارش ناشی از بیماری می‌تواند برای چند هفته تا یک ماه پس از درمان باقی بماند، حتی اگر درمان موفقیت آمیز بوده و تمام کنه‌ها و تخم‌ها از بین رفته باشند. در صورت شدید بودن خارش، پزشک ممکن است برای تسکین خارش داروی بیشتری تجویز کند. علائمی که بیش از ۲ هفته پس از درمان باقی می‌مانند می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

تشخیص نادرست:

بسیاری از واکنش‌های دارویی می‌توانند علائم گال را تقلید کرده و باعث بثورات پوستی و خارش شوند. تشخیص گال باید با خراش دادن پوست و برداشت نمونه گال که شامل کنه، تخم یا مدفوع کنه در زیر میکروسکوپ باشد، تایید شود.

تماس مجدد با فرد آلوده

عفونت مجدد با گال از اعضای خانواده یا سایر افراد آلوده، در صورتی که همه بیماران و افراد در تماس با آن‌ها به طور همزمان درمان نشوند.

استفاده نادرست از داروهای موضعی

شکست درمان ناشی از مقاومت در برابر دارو بر اثر استفاده نادرست از داروهای موضعی. ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از درمان موثر، هیچ لانه جدیدی نباید ظاهر شود. شکست درمان گال پوسته‌دار به دلیل نفوذ ضعیف دارو به پوست ضخیم فلس دار و حاوی تعداد زیادی کنه گال. درمان مکرر با ترکیبی از داروهای موضعی و خوراکی ممکن است برای درمان موفقیت‌آمیز این نوع بیماری ضروری باشد.

آلودگی مجدد

آلودگی مجدد از اقلام مورد استفاده مانند لباس، ملافه، یا حوله‌هایی که به طور مناسب شسته یا خشک نشده‌اند (این موضوع عمدتاً در مورد مواردی است که توسط افراد مبتلا به گال پوسته‌دار استفاده می‌شود). اقلام آلوده باید با ماشین لباسشویی در آب داغ شسته شده و با خشک کن خشک شوند یا حداقل به مدت ۷۲ ساعت در تماس با پوست قرار نگیرند.

بثورات پوستی آلرژیک (درماتیت)

قرار گرفتن در معرض کنه‌های خانگی که به دلیل واکنش متقابل با آنتی‌ژن‌های کنه درمان‌شده، باعث تداوم علائم می‌شود.
اگر خارش بیش از ۲ تا ۴ هفته ادامه داشت یا اگر لانه‌ها یا بثورات جدید ظاهر شد، با پزشک مشورت کنید. درمان مجدد ممکن است ضروری باشد.

تماس با فرد آلوده

اگر فردی فکر می‌کند که ممکن است گال داشته باشد، باید با پزشک تماس بگیرد. پزشک می‌تواند فرد را معاینه کند، تشخیص گال را تایید کرده و درمان مناسب را تجویز کند. محصولات مورد استفاده برای درمان این بیماری در انسان فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند.

خوابیدن با فرد مبتلا یا داشتن رابطه جنسی با او خطر بالایی برای انتقال دارد. هر چه مدت طولانی‌تری فرد در معرض تماس پوست به پوست باشد، احتمال انتقال بیشتر است. اگرچه دست دادن کوتاه با فردی که گال غیر پوسته‌ای دارد می‌تواند خطر نسبتاً کم تلقی شود، نگه داشتن دست فرد مبتلا به گال به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به عنوان خطر نسبتاً بالایی برای انتقال در نظر گرفته می‌شود. با این حال، انتقال می‌تواند حتی پس از تماس کوتاه پوست به پوست، مانند دست دادن، با فردی که گال پوسته‌ای دارد، رخ دهد. به طور کلی، فردی که تماس پوست به پوست با فرد مبتلا به گال پوسته‌ای دارد، کاندیدای مناسبی برای درمان در نظر گرفته می‌شود.

صفحه اینستاگرام کلینیک راشا – بهترین کولتک اصفهان

برای تعیین اینکه چه زمانی باید درمان پیشگیرانه برای کاهش خطر انتقال انجام شود، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت شود. در این مورد موارد زیر اهمیت دارد:

  • نوع گال (یعنی بدون پوسته‌دار در مقابل پوسته پوسته) که فرد در معرض آن قرار گرفته است.
  • درجه و مدت قرار گرفتن در معرض تماس پوستی که فرد با بیمار آلوده داشته است.

کلینیک راشا، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
مرکز راشا، بهترین کلینیک لاغری اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴
کلینیک راشا بهترین کولتک اصفهان در دکتر آف و کلینیک ۲۴


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

بهترین مکمل‌های افزایش وزن

روش های ماساژ درمانی سیاتیک

محصولات مختلف رتینول

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم