بررسی اصلاح پوزجر یا پوسچر

اصلاح ساختار قامتی و وضعیت بدن هنگام فعالیت‌های روزمره نقش مهمی در سلامت و ساختار اسکلتی – عضلانی ایفا می‌کند. در صورت وجود ناهنجاری قامتی نیاز است تا اصلاح پوسچر و ارگونومی برای بیمار صورت گیرد. در این مطلب از سایت کلینیک راشا، بهترین کلینیک لاغری اصفهان معرفی اصلاح پوزجر بپردازیم.

پوسچر چیست؟

به حالتی که شما بدن خود را نگه می‌دارید و شکل می‌گیرد، به آن شکل بدن پوسچر یا قامت ایستاده یا نشسته یا خوابیده می‌گویند. ۲ نوع پوسچر داریم که عبارتند از:

  • پوسچر استاتیک
  • پوسچر دینامیک
پوسچر دینامیک

پوسچر دینامیک به حالت‌های مختلف بدن شما در حین فعالیت‌های مختلف اطلاق می‌شود. مثل حالت بدن یا مفاصل یا اندام شما در حین راه رفتن یا نشستن یا برداشتن چیزی از روی زمین

پوسچر استاتیک

پوسچر استاتیک به حالت بدن شما وقتی هیچ فعالیتی ندارید اطلاق می‌شود. مثل وضعیت و شکل ایستادن شما که به آن پوسچر ایستاده می‌گویند. در پوسچر نرمال چه در حالت دینامیک چه در حالت استاتیک، مفاصل و اندام‌ها و شکل بدن در وضعیت نرمال خود قرار گرفتند. و در پوسچر اشتباه یا Bad Posture اشکلاتی در راستای بدن یا قرارگیری مفاصل نسبت به هم وجود دارد که باعث درد یا بیماری یا ناراحتی می‌شود.

از اختلالات ساختار بدن که بسیار رایج می‌باشد. و در اثر آن پوسچر اشتباه ایجاد شده است یا اینکه حتی بالعکس پوسچر اشتباه باعث آن شده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گردن به جلو
  • شانه گرد
  • کایفوز یا قوز پشت
  • لوردوز زیادی کمر
  • اسکولیوز
  • زانو پرانتزی یا ضربدری
  • کف پای صاف

حرکات اصلاحی بهبود و درمان دیسک کمر | بهترین کلینیک لاغری اصفهان

اصلاح پوسچر و ارگونومی (Posture and Ergonomy)

اختلالات اسکلتی ـ عضلانی از جمله عوامل شایع آسیب‎های شغلی و ناتوانی در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه هستند. اختلالات اسکلتی ـ عضلانی نزدیک به نیمی از کل بیماری‎های ناشی از کار را تشکیل می‎دهند و عمده‎ترین عامل از دست رفتن زمان کار، افزایش هزینه آسیب‎های انسانی نیروی کار به ‎شمار می‎آیند.

رویکرد درمانی و اصلاح پوسچرهای عادتی غلط

طبق آمار مرکز آمار ایران و وزارت بهداشت و درمان، ۷۶% شاغلین وضعیت بدنی نامناسب دارند. و پوسچر نامطلوب از جمله مهم‌ترین عامل اختلالات اسکلتی ـ عضلانی ناشی از کار محسوب می‌شود. از این رو در بسیاری از شیوه‌های ارزیابی خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی ـ عضلانی، آنالیز پوسچر به عنوان محور و مبنای ارزیابی در نظر گرفته می‌شود. شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین اختلال اسکلتی ـ عضلانی در تمام کشورها کمر درد بوده و به عنوان یک مشکل عمده سلامت عمومی در جهان تشخیص داده شده است.

صفحه اینستاگرام مرکز راشا بهترین پیکر تراشی اصفهان

پس با تشخیص صحیح کمردرد پوسچرال و افتراق آن از سایر بیماری‌های کمردرد می‌توان با بهترین روش درمانی که آموزش پوسچر و پوزیشن‌های صحیح است. به کاهش درد کمر و جلوگیری از بدتر شدن و پیش‌گیری از تکرار آن کمک کرد. همچنین مشخص گردیده است که از جمله عوامل خطرناک ایجاد کننده اختلالات اسکلتی ـ عضلانی، کار در حالت نشسته با سر و گردن خمیده به جلو و شانه‌های بالا آمده می‌باشد. که در این موارد نیز می‌توان هم‌زمان با درمان فیزیوتراپی با آموزش صحیح پوسچر در حین کار، اختلالات را برطرف کرد.

اصلاح پوسچرهای عادتی غلط بیمار با اختلالات اسکلتی ـ عضلانی و آموزش پوسچر صحیح به بیمار، به فرد کمک می‌کند که نقش فعال‌تری در تشخیص و کنترل مخاطره‌ها داشته باشد. به دنبال یادگیری صحیح پوسچر و پوزیشن‌ها و تغییر نگرش بیمار می‌توان شاهد بهبود و اصلاح حالت‌های بدنی و همچنین سایر عادت‌های ارگونومی و به خصوص بهبود اختلالات اسکلتی ـ عضلانی بود.

حرکات اصلاحی چه کاربردی دارد؟

حرکات اصلاحی می‌تواند در درمان مواردی مانند گودی کمر، دیسک کمر، کمر درد، زانو پرانتزی، گردن درد و سایر اختلالات اسکلتی – عضلانی به بیمار کمک کند تا با اصلاح عادت‌های رفتاری و حرکتی، وضعیت سلامت خود را به میزان زیادی بهبود بخشد.

کلینیک ورزشی، پزشکی راشا در دکتر آفبهترین کولتک اصفهان در کلینیک 24

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم