پوکی استخوان چیست و چگونه درمان می شود؟

پوکی استخوان | آیا خودتان یا عزیزانتان به پوکی استخوان مبتلا شده‌اید؟ پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که به مرور زمان ایجاد می‌شود و راه‌های بسیاری برای پیشگیری از وقوع آن وجود دارد. از طرفی عوامل خطر بسیاری هم برای مبتلا شدن به آن و یا تسریع روند پوک‌شدن و ضعیف‌شدن استخوان‌ها وجود دارد که باید تا حد امکان از آنها اجتناب کنیم.

بهترین کولتک اصفهان | بهترین کلینیک لاغری اصفهان |  بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | عارضه پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

پوکی استخوان

پوکی استخوان به انگلیسی Osteoporosis، یکی از انواع بیماری های ارتوپدی است که باعث ضعیف و شکننده‌شدن استخوان‌ها می‌شود. فشارهایی که در حالت عادی باعث آسیب استخوان نمی‌شود در پوکی استخوان می‌تواند آسیب‌رسان باشد. زمین‌خوردن و حتی فشارهای خفیف مانند خم‌شدن بیش‌از‌حد استخوان یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود.

شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان شدید ممکن است به شکل ترک‌خوردگی (مانند شکستگی مفصل ران) یا به شکل فروپاشی بر اثر فشار (مانند شکستگی فشاری مهره‌های ستون فقرات) باشد. اگرچه شکستگی مربوط به پوکی استخوان در هر استخوانی می‌تواند رخ دهد اما ستون فقرات، مفصل لگن، دنده‌ها و مچ دست، قسمت‌های مستعد و شایع شکستگی هستند. برخی از این شکستگی‌ها می‌توانند عواقب جدی در پی داشته‌باشند.

پوکی استخوان چگونه اتفاق می افتد؟

استخوان بافت زنده‌ای است که به طور مداوم تجزیه و جایگزین می‌شود. به این ترتیب، بدن تراکم استخوان و یکپارچگی بلورها و ساختار آنها را حفظ می‌کند. پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین تشکیل استخوان جدید و تجزیه‌ی استخوان قدیمی به‌هم بخورد و استخوان مانند اسفنج، حفره‌دار و پوک شود.

تراکم استخوانی در سن ۲۵ سالگی به حداکثر مقدار خود می‌رسد و تا حدود ۳۵ سالگی در اوج باقی می‌ماند و پس از آن با افزایش سن، استخوان سالیانه ۰/۳ تا ۰/۵ درصد از تراکم خود را از دست می‌دهد. سرعت از‌ دست‌ دادن تراکم استخوانی در زنان پس از یائسگی افزایش می‌یابد.

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان چه علائمی دارد؟ از‌دست‌دادن استخوان که منجر به بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز می‌شود به کندی پیشرفت می‌کند. پوکی استخوان ممکن است سالیان طولانی از تشخیص دور بماند زیرا تا زمانی که فرد در اثر حادثه‌ی جزئی مانند زمین‌خوردن یا حتی سرفه یا عطسه دچار شکستگی نشود، هیچ نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند.

علائم پوکی استخوان در زنان و مردان و جوانان

مهم‌ترین نشانه‌های پوک‌شدن استخوان در خانم‌ها و آقایان شامل موارد زیر می‌شود :

• علائم مرتبط با شکستگی‌های پوکی استخوان در مردان و زنان یکسان و معمولا دردناک هستند.
  • محل درد بستگی به محل شکستگی دارد.
  • به طور معمول در مراحل اولیه‌ی پوکی استخوان هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان‌ها ضعیف شوند، علائم نیز آشکار می‌شوند.
  • شکستگی ستون فقرات یا فشردگی مهره‌ها می‌تواند باعث کمردرد و گردن درد شدیدی شود که از پشت به طرفین بدن منتشر می‌شود.

در طول سال‌ها، شکستگی‌های مکرر ستون فقرات می‌تواند منجر به :

1. کمردرد مزمن
  2. کوتاهی قد
  3. تغییر در وضعیت
  4. خم‌شدن
  5. انحراف ستون فقرات به دلیل فروپاشی مهره‌ها (کیفوز) شود و بسیار راحت‌تر از حد انتظار، استخوان‌ها می‌شکنند.

بهترین کولتک اصفهان | بهترین کلینیک لاغری اصفهان |  بهترین کلینیک زیبایی اصفهان |  علائم پوکی استخوان در زنان و مردان و جوانان

عوارض و خطرات پوکی استخوان چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که عوارض پوکی استخوان چیست؟ یکی از اصلی‌ترین عوارضی که پوکی استخوان برای فرد ایجاد می‌کند، شکستگی استخوان است. شکستگی استخوان به‌تنهایی مشکلات بسیاری را برای بیمار ایجاد می‌کند که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم :

شکستگی ناشی از پوکی استخوان باعث درد، کاهش کیفیت زندگی، افسردگی، عقب‌ماندن از شغل، ناتوانی و عدم حرکت می‌شود.
۳۰ درصد از بیماران مبتلا به شکستگی لگن به استراحت و مراقبت طولانی مدت در منزل دارند.
استراحت طولانی در سالمند سبب پنومونی و تجمع لخته‌ی خون در رگ‌های پا می‌شود که این لخته‌ی خون می‌تواند به سمت ریه‌ها حرکت کند و باعث آمبولی ریه شود.
پوکی استخوان با افزایش خطر مرگ و ابتلا به بیماری آرتروز نیز همراه است.
طبق آمار ۲۰ درصد از زنان یائسه‌ای که دچار شکستگی لگن شده‌اند در اثر عوارض شکستگی، در سال بعد فوت کرده‌اند.
در صورت وقوع شکستگی ستون فقرات به علت پوکی استخوان، احتمال وقوع شکستگی جدید طی سال‌های آینده افزایش می‌یابد.
حدود ۲۰ درصد از زنانی که بعد از یائسگی دچار شکستگی مهره می‌شوند، احتمال شکستگی جدید در مهره در سال بعد افزایش می‌یابد.
تنها یک سوم از بیماران مبتلا به شکستگی هیپ عملکرد مجدد خود را به دست می‌آورند.

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

جهت درمان پوکی استخوان می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص داخلی، متخصص زنان، متخصص غدد، متخصص روماتولوژی و برای شکستگی به متخصص ارتوپدی، مراجعه‌کنید. مهم‌ترین کار دکتر ارتوپد این است که آسیب‌های سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند.

درمان پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟ هدف از درمان پوکی استخوان؛ پیشگیری از شکستگی‌های استخوان، کاهش سرعت از‌ دست‌دادن تراکم استخوانی و افزایش تراکم و قدرت استخوان است. اگر چه هیچ یک از درمان‌های این بیماری کامل نیستند اما تشخیص زود هنگام و درمان به موقع پوکی استخوان خطر شکستگی‌های بعدی را کاهش می‌دهد.

اگر خطر پوکی استخوان بالا نباشد درمان دارویی لازم نیست و تمرکز بر کنترل عوامل خطر و جلوگیری از افتادن است. بعضی‌ از بهترین روش‌های درمانی شامل موارد زیر هستند :

1. مصرف قرص ویتامین ب ۱۲
  2. آمپول پوکی استخوان