آشنایی با رویکرد شیواندانا یوگا

شیواندانا یوگا تاریخچه‌ای دارد که با سوامی ویشنودواناندا که در سال ۱۹۲۷ در کرالا، هند به دنیا آمد آغاز می‌شود. سوامی ویشنودواناندا در سیواناندا آشرام در ریشیکش هند حضور یافت و بعداً اولین استاد یوگای هاتا در آکادمی جنگلی شیواناندا یوگا ودانتا شد. سوامی ویشنودواناندا که در سال ۱۹۵۷ توسط استاد خود، سوامی شیواناندا ساراسواتی، برای آموزش یوگا و گسترش اصول فلسفه ودانتا به غرب فرستاده شد، شبکه‌ای از مراکز بین‌المللی یوگا ودانتا شیواناندا را تأسیس کرد.


همراه ما باشید با مطالب پیشنهادی کلینیک پزشکی ورزشی راشا اصفهان :


بهترین کولتک اصفهان | بهترین کلینیک لاغری اصفهان |  بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | یوگا شیواناندا

شیواناندا یوگا

یوگا شیواناندا نوعی یوگا است که براساس آموزه‌های سوامی شیواناندا ساخته شده است. این سبک از یوگا ریشه در هاتا یوگا و تمرکز قوی بر سلامت و تندرستی یوگی دارد. این شامل دوره‌های منظم آرامش و تکنیک‌های تنفس یوگی یا پرانایاما است. هدف از سیستم یوگا شیواناندا این است که اطمینان حاصل شود که بدن در طول سال‌ها سرزندگی خود را حفظ می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد. پنج اصل اساسی تحت پوشش شیواناندا یوگا عبارتند از :

  1. ورزش (آسانا)
  2. تنفس (پرانایاما)
  3. آرامش (ساواسانا)
  4. رژیم گیاه خواری (رژیم غذایی ساتویک)
  5. تفکر مثبت همراه با مدیتیشن (ودانتا و دیانا)

یک جلسه از این سبک یوگا معمولاً ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و قبل از انجام برخی سری آساناهای اساسی دیگر با آساناهای آرامش‌بخش مانند شاواسانا و کاپالاباتی شروع می‌شود. ظهور یوگا شیواناندا از سوامی شیوانادا آغاز می شود.

تاریخچه ظهور یوگا شیواناندا

سوامی شیوانادا (۱۸۸۷-۱۹۶۳) یک یوگی، معلم معنوی تأثیرگذار، بنیانگذار انجمن زندگی الهی و رئیس اولین آشرام شیواناندا در ریشیکیش، هند بود. در سال ۱۹۴۷ سوامی ویشنودواناندا در حال گشتن در سطل کاغذ زباله برای یک سند گم شده بود. نمی‌دانم او چیزی را که به دنبالش بود پیدا کرد یا نه، اما چیزی که پیدا کرد کتابچه‌ای بود که روی آن عبارت «Sadhana Tattwa» نوشته شده بود و سپس اطلاعاتی درباره آموزه‌های یوگی سوامی شیواناندا و آشرام در ریشیکش نوشته شده بود.

او با کنجکاوی به آشرام سفر کرد و پس از ۱۰ سال زندگی و یادگیری، تحت هدایت مستقیم سوامی شیواناندا، با هدایت معلمش به غرب سفر کرد و ماموریت مادام العمر خود را آغاز کرد.

سوامی ویشنودواناندا پس از ترک هند به آمریکا رسید و در آنجا یک سال را صرف سفر به سواحل غربی ایالات متحده کرد. او متوجه شد که غربی‌ها نمی‌دانستند چگونه به درستی استراحت کنند و زندگی سالم داشته باشند. با در نظر گرفتن این موضوع، او به دنبال ایجاد مکان‌هایی شد که مردم بتوانند به طور کامل در سبک زندگی یوگا غرق شوند و ذهن و بدن خود را کاملاً آرام کنند.

تمرینات یوگا برای رفع یبوست | بهترین پیکر تراشی اصفهان

تنها دو سال پس از ترک ریشیکش، اولین آشرام شیواناندا که تعطیلات یوگا را ارائه می‌کرد، در کلبه‌ای بدون آب در خارج از مونترال، کانادا افتتاح شد. سوامی ویشنودواناندا با توجه دقیق به نیازهای غربی‌ها، یوگا را به پنج نکته اصلی تقسیم کرد. ورزش بدنی، تنفس مناسب، آرامش، رژیم گیاهخواری و تفکر مثبت و مدیتیشن. این‌ها اصولی هستند که همه آشرام‌های شیواناندا بر اساس آن‌ها بنا شده‌اند.

شیواناندا یوگا یک سیستم یوگای معنوی است که توسط ویشنودواناندا بنیان نهاده شد. این نوع یوگا شامل استفاده از آساناها می‌شود، اما به آن‌ها مانند تمامی یوگاهای با هدف ورزش، محدود نیست.

شیواناندا یوگا برای چه کسانی مناسب است؟

شیواناندا یوگا نوعی یوگا سنتی است که برای طیف وسیعی از افراد مناسب است که برخی از این افراد شامل موارد زیر می‌شوند :

  • مبتدیان
  • همه سنین از کودکان گرفته تا سالمندان
  • علاقه‌مندان به تناسب اندام عمومی
  • افرادی که به دنبال راهی برای کاهش استرس هستند.
  • کسانی که به دنبال رویکردی کل‌نگر هستند.
  • افراد علاقه‌مند به فلسفه یوگای سنتی

بهترین کولتک اصفهان | بهترین کلینیک لاغری اصفهان | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان | فواید یوگا برای بدن | بهترین کلینیک لاغری اصفهان

چه کسانی نباید شیواناندا یوگا را انجام دهند؟

شیواناندا یوگا، مانند اکثر اشکال یوگا، به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که در آن افراد باید احتیاط کنند یا به طور کامل از انجام این ورزش اجتناب کنند. این شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  1. بارداری : زنان باردار باید قبل از تمرین شیواناندا یوگا با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است برخی از ژست‌ها در دوران بارداری نیاز به اصلاح یا اجتناب داشته باشند.
  2. شرایط پزشکی جدی : افرادی که دارای شرایط پزشکی جدی مانند مشکلات قلبی، فشار خون بالا کنترل نشده و یا مشکلات مفصلی شدید هستند، باید قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، از جمله یوگا شیواناندا، با پزشک مشورت کنند.
  3. جراحی : افرادی که اخیرا جراحی شده‌اند باید تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنند.
  4. افراد دارای محدودیت‌های حرکتی شدید : اگر محدودیت‌های حرکتی شدیدی دارید که مانع از انجام ایمن حرکات یوگا می‌شود، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید یا به دنبال کلاس‌های یوگایی ​​باشید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.
  5. برخی از شرایط سلامت روان : افراد مبتلا به برخی شرایط سلامت روان، مانند اضطراب شدید یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، باید یوگا را تحت راهنمایی یک مربی واجد شرایط که تجربه کار با افراد مبتلا به این شرایط را دارد، انجام دهند.
  6. آلرژی یا حساسیت : اگر به بخور، روغن‌های ضروری یا سایر موادی که معمولاً در کلاس‌های یوگا استفاده می‌شود، حساسیت یا آلرژی دارید، ضروری است که نگرانی‌های خود را با مربی در میان بگذارید یا سبک یوگا متفاوتی را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای انجام یوگا | بهترین پیکر تراشی اصفهان

آموزش شیواناندا یوگا

با توجه به مراکز یوگا ودانتا سیواناندا، یک سبک زندگی واقعی یوگا شامل پنج اصل کلیدی است :

ورزش مناسب :

انجام وضعیت‌های فیزیکی (آسانا) برای حرکت انرژی در بدن ضروری است. اینکار به هضم غذا کمک می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و استرس را کاهش می‌‎دهد.

تنفس مناسب :

کار تنفسی (پرانایاما) می‌تواند سیستم عصبی را تحریک و آرام کند و به تمرین‌کنندگان کنترل بیشتری بر ذهن خود در مواقع استرس بدهد.

آرامش مناسب :

آرامش کمک می‌کند تا بدن در حالت اضافه بار قرار نگیرد و نگرانی و خستگی را کاهش دهد. این کسب آرامش شامل تکنیک‌های آرام‌سازی عمیق، آرام کردن آگاهانه ماهیچه‌ها و اتخاذ شیوه‌ای از زندگی است که فضایی برای تعادل ایجاد می‌کند.

رژیم غذایی مناسب :

تمرین‌کنندگان باید غذاهای کامل و فرآوری‌نشده، به‌عنوان بخشی از یک رژیم گیاه‌خواری ساتویک، که بر غذاهای فصلی که با ساختار شخصی فرد همسو هستند، مصرف کنند.

مدیتیشن و مثبت اندیشی :

باز ماندن و کنجکاوی یک جنبه ضروری از سبک زندگی یوگا است. مراقبه پاکسازی ذهن در این تمرینات مهم است. یوگی‌ها یاد می‌گیرند که ذهن و احساسات خود را مدیریت کنند تا همیشه آن‌ها را مثبت نگه دارند.

لینک های کاربردی : 

نظر خود را بنویسید

سوالی دارید؟ ما در خدمت هستیم